انواع سنگ های ساختمانی (تراورتن گرانیت مرمریت) و کاربرد آنها

سنگ یک مصالح ساختمانی ضروری و ماندگارتر از سایر مصالح ساختمانی طبیعی است. بر اساس نوع، سنگ ها را می توان در ساختمان ها برای کف سازی، دیوار ، سقف و پله استفاده کرد.


بازسازی ظروف تفلون

انواع سنگ های ساختمانی

برخی از سنگ های ساختمانی رایج که برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر است:


سنگ گرانیت
این یک سنگ آذرین عمیق است که سخت، بادوام و در رنگ های مختلف موجود است. این سنگ دارای ارزش بالایی از قدرت و استحکام است و قادر به تحمل دمای زیاد است. سنگ گرانیت برای اجزای پل، دیوارهای حائل، ستون های سنگی، بالاست برای راه آهن، فونداسیون، سنگ کاری و برای سنگدانه های درشت در بتن استفاده می شود. این سنگ ها را می توان به صورت اسلب برش داد و صیقل داد تا به عنوان کف و یا نمای سنگ مورد استفاده قرار گیرد.


سنگ بازالت و تله
بازالت و تله نیز سنگهای آذرین هستند. به این سنگ ها سنگ های سبز یا سنگ های سفید یا بازالت آبی نیز می گویند. آنها سخت و سرسخت هستند. کار با این نوع سنگ ها سخت است.


سنگ آهک
سنگ آهک اغلب دارای سهولت استخراج است. این یک سنگ رسوبی است که از بقایای جلبک دریایی و موجودات زنده که با هم تثبیت و سیمان شده اند تشکیل شده است. حاوی درصد بالایی کربنات کلسیم است. سنگ آهک برای کفپوش، سقف، روسازی و به عنوان ماده پایه سیمان استفاده می شود.


ماسه سنگ
ماسه سنگ یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی سنگی است که هم در بسیاری از توالی های زمین شناسی رایج است و هم برای اهداف ساخت و ساز آسان است، اگرچه بسیار ساینده است و بر ابزارهای مورد استفاده برای پردازش تأثیر می گذارد. با این حال، به راحتی قابل اجرا است و در رنگ های مختلف نیز موجود است. اگرچه در هنگام شکافتن سنگ می توان از همین نقاط ضعف برای استفاده به عنوان سنگفرش و کفپوش و گاهی اوقات به عنوان سقف استفاده کرد.


سنگ مرمر
سنگ مرمر دگرگونی است که به راحتی می توان آن را برش داد و به اشکال مختلف تراشید. سنگ مرمر برای مصارف زینتی، دال های رو به سنگ، کفپوش، کارهای روکش و غیره استفاده می شود.


سنگ  کوارتزیت
گنیس سنگ دگرگونی دیگری است که از دگرگونی گرانیت تشکیل شده است. از ساختار شاخ و برگ تشکیل شده است، از این رو می توان آن را به صفحات نازک در امتداد صفحات بستر خود تقسیم کرد. این سنگ دگرگونی سخت، شکننده، کریستالی و بادوام است. کار کردن و استفاده از آن مانند گرانیت دشوار است. از این سنگ برای ساخت روسازی، سنگ تراشی سنگ ناهموار، سنگ تراشی و غیره استفاده می شود.


سنگ تراورتن
تراورتن نوعی سنگ آهک است که توسط چشمه های معدنی به ویژه چشمه های آب گرم رسوب می کند. تراورتن اغلب ظاهری فیبری یا متحدالمرکز دارد و در انواع سفید، خرمایی، کرم رنگ و حتی زنگ زده وجود دارد. سنگ تراورتن اغلب به عنوان سنگ ساختمانی استفاده می شود. رومی ها ذخایر سنگ تراورتن را برای ساخت معابد، قنات ها، بناهای تاریخی، مجتمع های حمام، و آمفی تئاترهایی مانند کولوسئوم، بزرگترین ساختمان جهان که بیشتر از سنگ تراورتن ساخته شده، استخراج می کردند. سنگ تراورتن یکی از چندین سنگ طبیعی است که برای سنگفرش پاسیو و مسیرهای باغ استفاده می شود. همچنین به دلیل تخلخل بسیار بالا (مقاومت در برابر سرما) استفاده از آن برای دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان نیز توصیه می شود.

 

استون مگ (مجله سنگ) نمایشگاه مجازی سنگ های ساختمانی و مرجع مهم آشنایی بیشتر با انواع سنگ ساختمانی، کاربرد سنگ ها، قیمت و خرید سنگ ساختمانی میباشد.



صندلی خودرو
مطلب قبلیغلتک های طرح دار
مطلب بعدی
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه